Eftermiddag i Julita

Fortsätter vår måndag några dagar senare. Inte så lätt att hinna med att redigera bilder och göra inlägg så här i semestertider. Finns alldeles för mycket som jag vill göra och hinna med på semestern vilket inte är bra. Semestern är ju verkligen inte till för att stressa runt.

Forsatte vår tur österut till Vingåkers Factory Outlet. Inte mitt favoritställe bland affärer. Dock har sambon sprungit på ett och annat fynd, såsom jeans och Tiger-kläder. Såklart ställer jag upp och följer med om han vill det (brukar ju annars vara tvärtom när det gäller shopping :)

På vägen dit ser jag en skylt som det står Julita på. Dit vill jag ju åka säger jag plötsligt och minns Annelie ? Flitiga Myrans mycket trevliga inlägg (inlägg, inlägg1, inlägg2, inlägg3) om hennes tur dit. Tyvärr var klockan i senaste laget, vilket gjorde att allt inte var öppet, tex. Orangeriet. Vilket medför att jag måste åka dit igen (vilken osis ;)

bild1
Foto: mrsmalinski

Precis när vi anlänt ringde sambons telefon. Det var hans mor och far. De berättade att de gift sig i Julita. Inget sambon minns då han låg i hans mors mage. Verkligen en plats där jag själv skulle kunna tänka mig att ha mitt bröllop om jag kommer till den dagen. Otroligt fint och romantiskt. 

julita3
Foto: mrsmalinski

För barnen finns Pettson och Findus egna gård som är utförd i 2/3 skala för att alla barn skall känna sig som vuxna i huset. Eftersom vi inte hade några barn med oss fick vi ta fram vårt barnasinne, vilket vi inte har några större problem med :)

julita2
Foto: mrsmalinski

Julita är Sveriges till ytan största museum. På Julita finns en hel godsmiljö från förra sekelskiftet bevarad med bla trädgårdagar, parker, örtagård, gårdsmejeri, brandstation, kyrka och tegelbruk.

bilar
Foto: mrsmalinski


Kommentarer
Skickat och skrivet av: Anneli

Vad roligt att du tog dig dit! Visst är det en helt underbar plats? Jag är helt förälskad i Julita.
Såg att du hittade mejerimuseet också, tänk att Julita exporterade smör till England!!
Trevlig helg!

Skickat och skrivet av: Anonym

Ser härligt ut, vilka underbara bilder och vilket roligt sammanträffande att föräldrarna precis ringde när ni var där de gift sig:)

2006-07-21 @ 19:16:01
Skickat och skrivet av: Vicke

Namnet hade ramlat bort från min kommentar:)

2006-07-22 @ 10:16:11
URL: http://www.vickes.blogg.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback