Huvudet fullt med färger

När vi röjde för att få plats med vårt nya bord utbrister sambon: Ska vi inte ta och måla om väggarna? Vet inte varför jag inte ens funderat på det (kanske är så trött på att aldrig få ordning). När vi satt en stund på golvet (då vi inte köpt några stolar ännu) och kände av rummet så kändes det inte som någon dum idé. Han är inte så tokig ibland den där sambon :)
Sitter just nu och funderar på vilken kulör vi ska välja. Det är breda socklar och karmar/lister målade i gråblå linoljefärg. Väggarna är just nu målade i samma färg men några nyanser ljusare. Rummet som ligger med fönster åt norr och öster känns väldigt mörkt och kallt. Vill få rummet att kännas varmare. Funderar på någon varm men ändå ljus färg, kanske en ljus sandfärg. Ska åka till färghandeln och rota bland NCS-prover för att få klarhet. Kanske någon som har ett annat tips på kulör? Mottages tacksamt!

Ska även hämta en burk med svart färg idag. Undersidan av trappan som är tak i toaletten ska målas svart. Han i färghandeln lät skeptisk när vi sa att vi skulle måla taket i en toalett svart. Jag är fortfarande själv lite skeptisk och osäker, men känner att vi måste testa. Tänkte köra på ett säkert kort först men vill få till det där lilla extra så då måste man ju våga. Dessutom är det så liten yta så blir det totalt fel är det ju bara att måla över. Det jag är mest rädd för är att det ska kännas tungt, som en stor svart massa som vill falla ner.

Oj vad sugen jag är på att måla och greja nu. Har nästan helt glömt bort att vi åker till Italien om en vecka.


färgkarta
Foto: NCS Colour


Kommentarer
Skickat och skrivet av: Vicke

Vad kul och spännande med era projekt, i bland tror jag man måste våga pröva det kan bli riktigt bra:) Längtar att få se hur det blir!
*hihi* Fler likheter med Ernst inte bara Nya Rum utan även nu NCS färgkartan;)

Skickat och skrivet av: speja

Oj, vad spännande, men svårt. Ibland när jag valt färger vet jag inte hur många burkar jag blandat i färgaffären innan jag blivit nöjd. Det ser alltid annorlunda ut när det kommer upp på väggen. Själv tycker jag att röda toner går väldigt bra till grått...;) Det lät förresten väldigt spännande med svart tak, det måste du rapportera mer om!

2006-09-25 @ 17:32:27
URL: http://www.speja.blogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Kul! Våga ta ut svängarna vetja! Hmm, jag är rätt feg själv och är väl inte rätt person att säga detta, men ändå...!

2006-09-25 @ 20:28:53
URL: http://decor.webblogg.se
Skickat och skrivet av: Linnea

*suckar* Jag är också sugen på att måla om! ;-) Och även jag vill höra rapport (och foto?) om svart tak - låter spännande!
Ett färgtips är att gå in på Alcros gamla sida (alcro.se/old), dels har du den senaste AD-kollektionen där, dels kan du klicka på Måla inomhus->Tidigare AD-kollektioner. Många snygga färger, endel bra bilder, kanske kan ge inspiration?

2006-09-25 @ 20:30:27
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Skickat och skrivet av: saravillfara

Vilken sambo!
Nu imponerar han återigen på mig. Tycker det låter som helt rätt tänkt, det där med en hyfsat ljus, men ändå varm färg. Ni får nog köpa några olika provburkar, och känna er för.
Och vågat och läckert med den svarta färgen, den kan nog bli häftig ;).
Ska vi inte få se mer av Malins herrgård snart...? *bedjande ögon*

2006-09-25 @ 23:46:45
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Malin

Här finns det inte tålamod att testa...nu är färg beställd och ska hämtas ikväll :) Sambon lovade att börja måla imorgonkväll. Stod iallafall i fem minuter hemma och kollade på olika prover :) Det blir en ljus sandfärg mot de blågråa listerna/socklarna (som vi inte tänker måla om). Vill få in mer ljus och satsar på färg på tyger och detaljer istället. Började även måla det svarta igår...känner mig fortfarande en aning skeptisk, men är säker på att det kommer bli bra så fort jag får in detaljerna. Sara det ska ni få....lovar!! Ni får dock vänta lite till (håller er på sträckbänken ;) då jag håller på med flera olika saker just nu (vilket innebär att det är kaos hemma :).

2006-09-26 @ 08:26:11
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: LoX

Åh så spännande!!

Jag är urkass på färger. När vi skulle måla om köket (som var mintgrönt) valde vi en färg som jag var helt säker på skulle bli en cool ljus grön färg som skulle föra tankarna till 50- talet.

Tillåt mig skratta. Eller hånle. Var det inte mintgrönt innan, så blev det då.

Han i färgaffaren försökte hinta något när jag köpte den katastrofala första försöket, och andra gången vi kom dit lyssnade vi på honom. Han valde något som enligt mig såg ut som uringult och intorkad blod (två burkar).

Vi testade dessa två testburkar, och blev så förtjusta i den båda att vi har urin på långsidan och blod på kortsidorna.

;-)


(PS färgerna blev en ljus ljus rödmocca samt ljus ljus gul/röd när de torkade. Mest ser de vita ut.)

2006-09-26 @ 11:15:16
URL: http://lo.blogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Ler lite åt din berättelse LoX :) Det är INTE lätt att se på ett litet färgprov hur det kommer se ut på väggen. Förhoppningsvis har jag lite känsla då jag jobbade en kort period med färgsättning.
Urin och blod låter ju inte så trevligt, men däremot den andra beskrivningen av färgerna.

2006-09-26 @ 20:27:05
URL: http://mrsmalinski.blogg.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback