En vecka i matens tecken

Ett inlägg i matens tecken. Varning!  Är du hungrig, eller småsugen på något stäng ner detta inlägg.

Förra veckan blev det ingen träning överhuvudtaget. Förkylning och halsont spökade fortfarande i kroppen. Istället för träning blev det istället en vecka med mat. Vilken bra ersättning?!?!

I torsdags bjöd jag hem tjejerna på jobbet på lite glögg och tilltugg. Vi har bestämt att träffas några gånger per år och denna gång var det min tur. Detta är några av sakerna som jag bjöd på :

Ädelkräm/Getost med pepparkaka, torkad frukt och nötter
Ost 1:
140 g Kvibille Ädel Special
ca 1 dl Buko färskost classic naturell

Ost 2:
Bredbar getost med ringlad honung

Tillbehör:
pepparkakssticks eller pepparkakor
dadlar
torkade aprikoser
Rostade nötter, t ex valnötter
Sweet chilisås
Mosa osten med en gaffel och blanda med färskosten.
Forma krämen till ägg med hjälp av två skedar.
Blanda nötter med någon matsked sweet chilisås och rosta sedan i ugnen, 150 grader, ca 15 min
Servera med tillbehören

Baconlindade dadlar
Bacon, 2 paket, 20 skivor
Dadlar 20 kärnfria
Linda en baconskiva runt varje dadel. Placera dadlarna med skarven nedåt på smord ugnsfast form.
Baka i mitten av ugnen på 225 grader i 12-15 minuter, eller tills baconet är knaprigt. Servera dadlarna ljumma eller kalla.

Tabbouleh med aprikoser
2 1/2 dl bulgur
5 dl grönsaksbuljong
3 schalottenlökar
50 g valnötter
2 dl torkade aprikoser
2 dl hackad bladpersilja
1 dl hackad mynta
3 msk pressad citron
1 krm svartpeppar
150 g Apetina feta
Koka bulgur i buljongen. Låt kallna. Skala och hacka löken. Grovhacka nötterna och strimla aprikoserna. Blanda bulgur, lök, nötter, aprikoser, örter, citronsaft och peppar. Dela osten i bitar och blanda i salladen.
  
En vecka i matens tecken
Fotocollage: mrsmalinski

I fredags var vi tvugna att prova någon av
Arlas pannor som Sara och Camilla pratat så gott om.
Vi köpte Skagenpannan. Till det blev det lax, tigerräkor, dill, citronsaft och pressad potatis.
Väldigt enkelt men suveränt gott!

Efter några timmarns vedstaplande i lördags gick vi bort till goda vänner på middag. Blev bjudna på en suveränt god trerätters middag.

Förätten bestod av: Pepparotssoppa med tillbehör av rökt lax, purjolök och rökt skinka.
Varmrätten av tre sorters kött (rostbiff av älg, älgfransyska och nöt) och tre såser (svampsås, grönpepparsås och ostsås) med ostgratinerat potatismos.
Efterätten var en suveränt god hallonpannacotta.
Till det blev det många glas rödvin.

Så avslutningsvis på denna matvecka åkte jag och köpte pizza =)  (inte för smakens skull kanske utan för att varken jag eller sambon orkade göra nåt annat :)

Uppdaterat:  Fortsätter väl matveckan även denna vecka med ett julbord på onsdagkväll.

Kommentarer
Skickat och skrivet av: Saga

Jag var lite hungrig innan jag satte mig vid datorn, och nu efter att ha läst om din stora mathelg... är jag superhungrig. Måste nog gå och bre mig en frukostmacka snart!
Ha en bra dag!
Kram

Skickat och skrivet av: Vicke

Inte länge sen jag åt frukost men blev genast så hungrig efter att ha läst om din mathelg. Vad härligt;) *kramis*

2006-11-28 @ 08:13:25
URL: http://www.vickes.blogg.se
Skickat och skrivet av: saravillfara

*mums filibabba* Vad gott allt det där låter!
Kram på dig fresterskan!

2006-11-28 @ 21:06:07
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Fabianbeatrice

You will be hearing from me soon. Thanks

2009-06-26 @ 07:55:56
URL: http://fabianbeatrice.3steps.com

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback