Semester i Norrland

Nu har det gått en hel vecka sedan vi kom hem från vår semester.  Bättre sent än aldrig rapporterar jag nu från vår tvåveckorssemester i Norrland. Latmasken och andra sysslor som golfspel, rensning i trädgården, tvätt av tonvis med kläder, promenader och umgänge har gått före tid framför datorn.

På uppvägen tog vi det ganska lungt med korta bilturer och många pauser och övernattningar. Varken jag eller sambon är så vana att köra långt så vi tog det säkra före det osäkra. Dessutom ville vi inte tillbringa för mycket tid i bilen. Nu efteråt tycker vi inte det är några problem att åka lite längre, så Norrland vi kanske kommer tillbaka? :)

Första stoppet blev en kortvisit med övernattning och grillning i Avesta hos svärföräldrarna. Därefter en natt vid
Höga Kusten-bron och en golfrunda i Härnösand. Första riktiga kvällen på semestern var solig och fin och tillbringades med en kall öl och utsikt över bron. Väldigt vackert.

På min lista stod flera sevärdheter och utflykter som jag ville se och uppleva. I Umeå var det Norrbyskär och Olofsfors. Blev dessvärre inget av dem. Istället njöt vi av varandra, staden och en hel del tid på det charmiga hotellet. Vi bodde på Clarion Collection Hotel Uman som har en ambition att vara Norrlands främsta hotell. Ett hotell där kvällsbuffé, våfflor och kaffe under eftermiddagen, bastu och relaxavdelning med fri folköl ingår i priset.

Sverige har fjorton världsarv. Vi besökte två av dem. Höga Kusten och Gammelstads kyrkstad i Luleå. Gammelstad utvecklades i början av 1600-talet till kyrkstad och skrevs in på världsarvslistan år 1996.

De flesta sommarresenärer som besöker Haparanda i år åker nog till stor del för att besöka IKEA. Inte vi. Jag erkänner att vi smet in i varuhuset en kort stund. Dock inte för att handla utan mer för att se antalet människor och se deras stora ögon när de går med sina långa inköpslistor och överfulla vagnar.
Förutom släktbesök så spelade vi även golf i Haparanda/Tornio. Tyvärr lyckades vi inte slå en Hole-in-one över riksgränsen på hål 6, vilken isåfall hade kunnat tagit över en timme att slå på grund av tidsskillnaden.
Vi bodde strax norr om Haparanda i en stuga vid Kukkolaforsen.  Forsen är en natursevärdhet och tre och en halv kilometer lång och har en fallhöjd på ca 14 meter. Jag kan lova att vi sov gott om nätterna med forsens brus alldeles utanför.

Vårat nordligaste stopp var Polcirkeln och därinnan Övertorneå. Vi besökte en av Sveriges bäst välbevarade träkyrka från 1700-talet, Övertorneå kyrka.
Jag har alltid trott att tomten bor i Finland men han ska tydligen även ha husrum i Sverige, i en av Luppiobergets grottor. Tyvärr fick vi inte se en glimt av honom däremot fick vi se den fantastiska utsikten över Tornedalen.

Vi tog samma resväg hemöver med lite andra stopp, först ut var Piteå.
Hade hoppats på att det fina vädret som var på lördagen när vi låg på stranden i Umeå skulle infinna sig även i Piteå då vi bodde vid Pite Havsbad. Tyvärr ville stora tjocka moln dölja den. Vet inte om havsbadet inte gjorde sin rätt i det gråa vädret för det var inget som imponerade på oss. Istället fick vi se lite mer av Piteås omgivning. Den lilla mysiga stadskärnan, ett besök på golfbanan, en joggingtur på Grisberget (ska inte tala om hur jobbig den rundan var men ni kanske kan gissa, jag säger bara att namnet passar bra) och en lunch på Paltzerian. Klart man måste äta Pite palt när man är i Piteå.

Planerna därefter var Örnsköldsvik och Sundsvall men hemlängtan drog den längsta stickan. Vi lade foten på gasen och mellanlandade i Avesta på hemvägen. Tre lugna dagar i en sommarstuga för att vila upp oss inför tvätthögarna och allt annat där hemma.

Eftersom det fortfarande finns flera saker kvar på min lista som jag vill göra så lär det garanterat bli fler Norrlandsresor. Kan säga att både sambon och jag mer än gärna återvänder.

karta
Foto: MrsMalinski

Kommentarer
Skickat och skrivet av: Johanna

Det låter som en skönt semester. Trevlig kväll!

Skickat och skrivet av: Vicke

Tänk vad kul att lilla Övertorneå fanns med som en av de platserna ni besökte. Det tyckte vi var jätte jätteroligt:D *fniss* Hade väl väntat mig en viss bild med skyltar på från vår lilla by. Men det kanske blir på sambons blogg i stället för han skulle väl starta en?;)
Kul att få läsa om er resa lite mer och se lite vackra bilder!
Härligt att ni kan tänka er fler Norrlandsresor det betyder att ni gillade det ni såg:)
Massor av kramar min vän

2007-08-01 @ 20:59:03
URL: http://www.vickes.blogg.se
Skickat och skrivet av: Nilla

Jag blir jätteinpirerad av er resa. Jag vill gärna se mer av norra Sverige! Det ingår i planerna att vi ska göra något liknade, men vi väntar tills barnen blir i 6-8 årsåldern.

2007-08-03 @ 12:11:34
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Johanna: Ja det var en jättebra semester med många nya platser att utforska.
Vicke: Ja det är ju inte illa :) Japp och den är ju inlagd nu, hade vi väntat på att sambon skulle göra en egen blogg hade det nog drööööööjt :) Såklart vi gjorde det! Massor med kramar tillbaka!
Nilla: Vad bra! :) Kan tänka mig att det inte är det roligaste att åka så långt med små barn, så det gör ni nog rätt i. Norrland lär ju finnas kvar :)

2007-08-05 @ 12:47:32
URL: http://mrsmalinski.blogg.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback