I Fädrens spår

Oj vad mycket glass det har gått åt, hela frysen är alldeles tom. Hoppas ni tyckte om den!
Vicke, lyckligtvis så glömde de inte kvar mig i spåret vilket man hade kunnat tro. Jag har verkligen tagit en lång och oplanerad bloggpaus. Det känns nästan konstigt. Jag har inte ens varit inne och kikat hos er andra bloggare, så nu har jag flera dagars arbete att ta igen och läsa alla era fina inlägg (som jag är alldeles säker att ni lagt ut medans jag legat i soffan och ätit glass). Jag lyckades hålla mig frisk på resan till Nusnäs och Mora. Dessvärre insjuknade jag rejält när jag kom hem. Jag har legat däckad i flera dagar i feber och inte orkat göra ett dyft. Nu börjar jag så smått komma tillbaka till verkligheten och är så sugen på att sätta fart med diverse saker. Ska bara se till att friskna till ordentligt denna gång.

Dalarna
Foto: mrsmalinski

Dagarna i Dalarna var mycket angenäma. Skjutsade runt på mina pojkar (och gubbar) så de hamnade på rätt strecka i spåret. Var nästan lika kul att vara med och supporta som att vara med i laget. Kände mig mer än delaktig trots att jag bara körde bil och inga skidor.
Vi bodde på bygdegården i Nusnäs. Vad är Nusnäs känt för? Jo dalahästar såklart. Vi gjorde ett besök på Nils Olsson för att se hur de tillverkas.

Hästen har alltid haft stor betydelse för människorna och till Sverige kom den ca 2000 före kristus.
Magin och mystiken runt hästen har fått människor att återskapa och måla av den i alla tider, den finns avbildad i grottmålningar och på hällristningar. På 1660-talet blev många kvinnor anklagade för att ha använt trähästarna för att utöva häxkraft. Det var i de små timmerkojorna i skogen under de långa vinterkvällarna som föregångaren till vår tids dalahäst föddes på 1700-talet. Under 1800-talet blev det vanligt att måla hästar med blommönster och 1939 blev Dalahästen världsberömd på världsutställningen i New York.


Jag hade hört talats om en ny dalahäst i svart och silver så den var jag självklart tvungen att leta efter. Hittade denna hos Grannas. De har Glamour-tema eftersom de firar 85 år och har tagit fram två nya hästar, en svart häst dekorerad i silver och en vit häst dekorerad med guld.

Dalah?st

Kommentarer
Skickat och skrivet av: Isabelle

Vilken snygg dalahäst du fick med dig hem. En sån vill jag också ha :-)

Skickat och skrivet av: Cina

Nämen åh vilken underbar häst som fick följa med dig hem *vill ha, måste ha* !!

Gillar din blogg, mycket kul att läsa!

2007-03-08 @ 20:13:42
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Skickat och skrivet av: Vicke

Ojoj vilken lättnad jag var ju så himla nervös så jag bad min kompis som åkte vasaloppet hålla koll efter en glassätande Malin.
Men det låter inget vidare att du varit så där sjuk när du kom hem. Men resan låter det som om den varit toppen och vilken superfin häst som blev den lyckliga och fick följa med Malin hem:D
Kram och välkommen tillbaka du har varit saknad!

2007-03-08 @ 22:55:53
URL: http://www.vickes.blogg.se
Skickat och skrivet av: Anna

Tänkte att jag skulle utmana dig...Det går väl bra?! Have fun!!;)

2007-03-09 @ 08:39:44
URL: http://blandblommoroblad.blogg.se
Skickat och skrivet av: Vildangel

DEN dalahästen gillade jag! Snygga färger.
//V

2007-03-09 @ 08:55:38
URL: http://vildangel.blogg.se
Skickat och skrivet av: Nilla

Vad fint!

2007-03-09 @ 12:39:42
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Skickat och skrivet av: AnCa

Visst e det kul med lite udda dalahästar!? Själv har jag en dalahäst som sitter, den tycker jag e lite kul! :)

Vilken trevlig blogg du har, jag ber att få återkomma!

2007-03-09 @ 16:42:07
URL: http://puppylove.blogg.se/anca/
Skickat och skrivet av: saravillfara

Äntligen är du tillbaka, man blir ju nästan beroende av att höra vad som händer och sker i ens bloggkompisars liv och leverne... *ler*
Nu tycker jag verkligen att du varit sjuk tillräckligt, din årliga ranson måste vara överstigen sedan länge.
Blir du tillräckligt ompysslad? Om inte så ge mig numret till sambon, så ska jag ta ett snack med honom :)
Vilken fin dalahäst du införskaffat!!
Kram från mig :)

2007-03-09 @ 19:21:59
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: L8

Vad fin dalahäst du hittade! Jag åkte ju Tjejvasan härom helgen, men inte såg jag någon sådan häst. Och inte heller den som sitter på rumpan, den tycker jag oxå är söt! Men de hade annorlunda och fina hästar på Hemslöjden. Till ett pris som var något mer än jag hade lust att lägga på en trähäst... Skönt att du är på benen igen! Inget kul att vara sjuk:-(

2007-03-10 @ 15:54:53
Skickat och skrivet av: Camilla

ÅHH!! Vilken dalahäst :D Superfin ju!! Jag vill också ha en dalahäst. Hmm.. undra hur man kan få tag på en sådan glammig häst här nere i skåne..

2007-03-11 @ 07:25:50
URL: http://camilla.hopto.org
Skickat och skrivet av: Malin

Isabelle: Ja visst var den snygg. Me like!
Cina: hihi....ja köp en vetja! :) Tack så mkt!
Vicke: Vad gullig du är!! Nä fy vad trist det är att vara sängliggande...blää. Nu börjar jag iallafall återfå energin som tur är. Kram!!
Anna: Självklart kan du utmana mig, sen är frågan om jag antar den...hihi :) Ska fundera på saken :)
Vildangel: Ja visst var den snygg!
AnCa: Ja vi har alla möjliga varianter av Dalahästar här hemma. Ja den är ju lite rolig :) Tack! Gör det, du är så välkommen igen!!
Sara: Ja man blir ju det :) Ja det tycker jag verkligen oxå...nu vill jag vara frisk och full med energi. Hmm...borde nog skicka numret till dig, skulle nog behövas :) Ja visst är den :) Kram!
L8: Jasså gjorde du? Skoj! Gick det bra? Ja såg varianten på dalahästar som spg lite äldre ut, inte lika färgglada. De var jättefina, men lite väl dyra för min plånbok. Ja känns skönt att jag börjar bli frisk. Såå trist att ligga sjuk.
Camilla: Ja visst är den fin! Jag tror de säljer den i web-shopen hos Grannas. Kika in där.

2007-03-11 @ 13:22:05
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: L8

Jodå, Tjejvasan gick bra. Fast en halvtimma sämre tid än förra året, men då flög jag ju å andra sidan fram:-) Och trots att jag bestämt mig före och under loppet för att inte åka flera gånger, så är jag redan prel anmäld till nästa år. Konstigt...

2007-03-11 @ 23:10:05
Skickat och skrivet av: Malin

Det var väl lite sämre före detta år väl. Ja man kan lätt ändra sig :) Jag blev lite sugen på att åka hela Vasaloppet men känns kanske lite att ta vatten över huvudet så jag tror jag ska satsa på Halvvasan till nästa år.

2007-03-15 @ 08:05:11
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: TiniTott

Den dalahästen har jag oxå slängt mina blickar på =)

2007-03-17 @ 23:05:21
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback