Årets glöggskörd

Äntligen är det glöggsäsong. Sambon och jag tar gärna och ofta en liten värmande mugg glögg. Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb och hängde på låset när de släppte Blossa 07, så vi får nöja oss med en oöppnad flaska 06 från förra året.

Årets skörd är:
* En flaska Blossa 06 från förra året. Väl beprövad och mer än godkänd. Smaksatt med lingon och enbär.
* I år får jag äntligen testa Lucia´s chokladglögg som jag gick miste om förra året. Stor doft med tydlig karaktär av mörk chokladkola och knäck. Påtaglig söt smak med inslag av choklad, kola, katrinplommon, kryddpeppar och apelsin.
* Grythyttans skogsglögg med kryddig doft med inslag av kanel, enbär och skogsbär. Söt, kryddig, aningen kärv smak med inslag av lingon, enbär och jord.
* Vår favorit av de vanliga sorterna, Dufvenkrooks Orginal. Stor, kryddig doft med ton av cognac, torkad ingefära, mörk choklad och körsbär. Söt, fruktig, aningen kryddig smak med inslag av cognac, ingefära, mörk choklad och körsbär.
* Ett oprövat kort och en ren chansning, Dufvenkrooks Amore. Fruktig doft med inslag av ananaspastill, aprikos och hjortron. Söt, mycket fruktig smak med viss bitterhet, inslag av ananaspastill, aprikos, hjortron och ingefära.

Har inte provat alla sorterna ännu så kan inte ge dem några betyg jämfört med varandra. Beskrivning av smak och doft är tagen från
Systembolaget.
        Glöggen

          Foto: mrsmalinski

Kommentarer
Skickat och skrivet av: Anne

Hej hej! Lucia glöggen lät verkligen god, men jag antar att det är starkvinsglögg, vilket jag inte är så förtjust i. Finns den som svagare?

Skickat och skrivet av: Pernilla

Ser väldigt mumsigt ut! Älskar glögg och längtar som en galning nu efter första glöögen, pepparkakor med mögelost och så.. lussebullarna förstås!!!
Kramen!!

2007-11-25 @ 20:00:32
URL: http://www.perlan.org
Skickat och skrivet av: Ingrid

Åh, blossa06, jag är lite avundsjuk faktiskt. Förra året han jag inte alls med glöggracet på
systemet och varken Lucia-glöggen eller 06an blev inköpt. Inte för att jag alls fick dricka förra året när jag gick med magen i vädret, men lingon lät ju liksom sååå gott. Smuttade faktikt lite bara så att jag fick känna smaken en gång. Flaskan jag tänkt köpa skulle jag ha sparat till i år. Jaja, nu har jag i alla fall både en luciaglögg och en 07a som väntar här hemma. Inte provsmakat än dock.

2007-11-27 @ 00:00:03
URL: http://attvarajag.wordpress.com
Skickat och skrivet av: Esters Mamma

Jag blev rekommenderad att köpa Amore på bolaget när jag beställde Blossas årgångsglögg i småflaskor. Alla årgångar från 2003-2007 i 2 dl flaskor. Perfekt att ge bort eller för att ha glöggprovning.
Väntar på ny sändning av Blossa 07 som tydligen ska komma den 7 december, då får man
hänga på låset.

2007-11-27 @ 13:36:54
URL: http://estersmamma.blogg.se
Skickat och skrivet av: Camilla

Mmm.. nu blev jag sugen på glögg :)
Har inte heller kommit åt Blossa 07.. Så vi får väl också nöja oss med andra glöggsorter i år :D
Dufvenkrooks står här hemma. En Vanilj och en Hjortronglögg. En sådan flaska kanske skulle öppnas ikväll :P Jag tror inte jag smakat det märket tidigare. Men jag gillar verkligen deras flaskor. Dom är snygga!
Luciaglöggen lät också spännande.. Undra om den finns kvar i ngn butik.. Får jag nbog kika in när jag ändå ska dit och köpa X-mas Cider :)

2007-11-28 @ 08:38:47
URL: http://camilla.hopto.org
Skickat och skrivet av: Nilla

Blossa -06 är en favorit!

2007-11-29 @ 19:34:38
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Skickat och skrivet av: /B

Vi har också en 06:a kvar sen i fjol ... Men vackrast är alltid Dufvenkroks original.
:-)
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

2007-12-02 @ 14:44:22
URL: http://lyckligagatans.blogg.se
Skickat och skrivet av: Johanna

Mums, glögg är gott!

2007-12-03 @ 13:05:42
URL: http://inredning.webblogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Anne: Tyvärr finns den bara i starkvinsvarianten. Lite synd kan jag tycka också, kan kännas lite stark ibland.
Pernilla: Ja visst är det mumma. Många muggar har det redan hunnits drickas för min del :)
Ingrid: Jasså stackare, fast det blev väl nåt gott av det ändå! :) Du hade gärna fått en mugg 06 av mig :) Sambon lyckades få tag i två flaskor 07 idag, så nu blir det glöggprovning ikväll igen :)
Esters mamma: Jasså du blev rekommenderad Amore, det lät ju bra! Har inte öppnat vår flaska ännu. Ikväll blir det nog att testa 07:an. vi lyckades knipa två av de fem sista flaskorna idag :)
Camilla: Ja det finns många spännande smaker på glögg iår. Inte bara på systemet utan på Ica fanns det ju massa spännade med äpple, chili och annat gott.
Nilla: Nä den är inte alls dum. Ska nog prova 06:an o 07:an och jämföra vilken som är bäst.
/B: Ja den funkar alltid!
Johanna: Japp! :)

2007-12-06 @ 15:16:19
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: Arevilja

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!

2009-03-23 @ 10:48:10
URL: http://arevilja.myblog.de
Skickat och skrivet av: Stella

Jag tycker att du har en asgrym sida! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2012-03-19 @ 00:59:23
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback