Adventstider

Äntligen har ljuset kommit. Tyvärr inte i form av sol eller snön som lyser upp. Det är adventstider och stjärnorna och stakarna har dammats av och plockats fram och lyser fint i fönstren.
Tji fick jag som tänkte ha lite bloggpaus.
Saga ville ju se bilder från våra julhem, och vad gör man inte för den söta och rara Saga? Såklart springer jag runt och fotar och slänger ihop ett collage! :)
Här hemma får tomtarna vänta lite, just nu är det advent som anlänt. Tomtarna får ligga till sig lite till. Passar ju ypperligt med ett till pyntcollage längre fram, eller hur?
Jag vet att jag är lite trög, men skam den som ger sig. Nu har även jag äntligen tagit mig i kragen att torka apelsinskivor (ni kan se bildbevis nedan, för jag lovar att jag inte hittar på :) Var en passande syssla i söndags medans pyntet plockades fram.
Får se när jag ska hinna med lussebulls, pepparkaks, saffransskorpbak och knäcklagande. Inte en enda julklapp har jag inhandlat heller. Som tur är har vi dragit ner på det så jag kan nog känna mig lugn. Bäst att sätta fart med alla sysslor som väntar, här har jag definitivt inte tid att sitta. Nu har jag ju fullföljt mitt uppdrag Saga ;)
Får besöka er andra en annan dag! (under tiden kan väl du Vicke komma ner med lite snö....snälla...)

advent
Foto: mrsmalinski

Sambon och jag var och spelade badminton med ett annat par i lördags. Efteråt på kvällen bjöd vi hem dem på mat. Det bjöds på biff, potatiskaka och madeirasås. Som vanligt hade vi inga bra ideér på efterätt. Hittade rabarber i frysen som vi blev sugna på, så det blev att leta på nätet efter något recept. Blev väldigt lyckat, så jag bara måste bjuda er på receptet (hade gärna bjudit er på paj också om jag kunnat).

Rabarberpaj i marängtäcke

Pajskal:
100 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk socker

Fyllning:
1/2 liter putsad rabarber (eller andra bär)
1 dl socker
1 msk smör
1 tsk kardemumma

Maräng:
3 äggvitor
100 g mandelmassa

Blanda ihop ingredienserna till pajskalet snabbt och tryck ut degen tunt i en ungsform med löstagbar botten (24 cm i diameter). Nagga degen och grädda i 200 grader i 10-15 minuter tills degen fått lite färg. Under tiden: Ta fram en ny ugnsform och smörj den med lite smör. Skär rabarber i centimeterbitar och strö över socker och kardemumma. In i ugnen tills sockret smält. Häll sen fyllningen i pajskalet, och låt grädda ytterligare 5-7 minuter. Maräng: Vispa äggvitorna hårt, vänd ned riven mandelmassa och klicka blandningen över pajfyllningen. Sätt tillbaka in i ugnen och låt allt få vacker färg - ca 6-7 minuter. Servera med lösvispad grädde, glass eller vaniljsås.

Kommentarer
Skickat och skrivet av: Vicke

Imponerande att du trots bloggpaus och teaterövningar hinner med att göra ett så superfint kollage och torka apelsinskivor. Ni ser ut att ha så adventsmysigt:)
Skulle gärna komma ner med lite snö med Sara har redan hunnit vara hit och hämta en stor del av den. Men jag lovar om det kommer mer så kommer jag i ilfart ner med det till dig;)
Adventskramisar

Skickat och skrivet av: saravillfara

Åh, så julmysigt du har det Malin, så många fina belysningar och annat fint med!
Du må tro att jag nästan tog fram förstoringsglaset för att se, om min illusion stämde. Jag är så godissugen just nu, att jag nästan tyckte mig se lite godis i arrangemanget med den runda glasskålen? Det där rödaktiga som ligger lite här och var i skålen - är inte det godis????? Isåfall kommer jag direkt!! :)

2006-12-05 @ 23:49:04
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Saga

Nämen Malin då, vad gullig du är! Menar du att du att du för min skulle gör ett undantag och bloggar trots din tänkta bloggpaus!! Om jag bara hade möjlighet så skulle jag ge dig en jätteSTOR och varm kram!! Rara rara...
Så juligt och mysigt du har pyntat ditt hem. Jag gillar alla bilder, men den med adventsljusstaken, där man ser din fina spis bakom, den är bara såååå vacker!
Den rabarberpajen gjorde ofta min fd. svägerska. Jag saknar svägerskan och jag saknar pajen. Nu har du halverat min saknad, nu kan jag baka pajen själv! TACK!! Antar att du inte kan fixa tillbaka min gulliga svägerska.... elller?? *fniss*
Kram på dig igen!!

2006-12-06 @ 10:05:44
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Skickat och skrivet av: Saga igen

Jag och min taskiga stavning! Menade "menar du att du för min !skull! gör ett undantag...

2006-12-06 @ 10:07:59
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Skickat och skrivet av: Helena

Jättefina bilder som får mig att snabbt komma i julstämmning! Rabarberpajen låter mumsig som bara den, har nu skrivit in den i lilla receptboken för att prova vid tillfälle! :)

2006-12-06 @ 10:13:52
URL: http://astridsmamma.blogsome.com/
Skickat och skrivet av: Frida

Vad fint du gjort!

2006-12-06 @ 11:34:52
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Skickat och skrivet av: Anna

Vilka mysiga bilder! Julstämning trots att man saknar snön. Snyft, vart är den? Den där pajen låter vääldigt lockande. Men finns det ens rabarber i affären nu?

2006-12-06 @ 14:38:17
URL: http://lovethecountry.blogspot.com
Skickat och skrivet av: Anneli

Nu tycker du nog att jag är helt ute och cyklar, men jag har snöat in mig på kökshandduken man skymtar i bakgrunden, jag känner igen den så väl men kan inte placera den. Hjälp mig? Snälla?

2006-12-06 @ 17:52:57
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Vicke: Så imponerad behöver du inte vara. I helgen var det inte så stressigt som det var i veckan. Ja man vill ju ha lite mysigt i advent, så det var tur att det var lugnare i helgen så jag hann pynta. Jasså hon var före? Det kunde jag väl anat sån fart det är på den tjejen, man hinner ju inte blinka förrens hon lagt ut något nytt fint inlägg J hoppas hoppas att du får mer snö då, för ett besök från dig vore ju supertrevligt!!
Sara: Tack! J hihi?snacka om att du var godissugen, du såg till och med i syne J Nej tyvärr är det inte godis (då lovar jag att de inte legat kvar där nu J Fast jag borde inte avslöjat hemligheten, för då kanske jag haft ett besök av dig och det hade ju varit supertrevligt! Du kan ju sällskapa med Vicke, ta med en hög snö så lovar jag bjuda på massvis av godis J
Saga: Såklart! Jag är gullig mot de gulliga! Gick ju helt enkelt inte att låta bli J Ja du, ta sällskap vettja med godissugna Sara och Vicke med snösläden och kom hit. Tar gärna emot en stor och varm kram då ;) Tack! J Ja gillar vedspisen också, synd att den inte är vår egna?ja önskar att hela huset var vårt egna.
Ja förstår att du saknar pajen, den var riktigt smarrig. Vad bra att jag löste det ena problemet för dig. Frågan är hur jag ska lösa det andra. Hmmm?.det enda är att jag blir din nya svägerska, men vet inte om det skulle vara så populärt? ;) Kram på dig!!
Helena: Vad kul att du fick julstämning av mina bilder. Själv går jag bara och myser hemma just nu, älskar ljuset från allt pynt. Ja det tycker jag du ska göra. Jag (eller sambon J kommer definitivt göra den igen.
Frida: Tack J
Anna: Tack J Ja gråter floder här snart?.var är kylan, var är snön? Mmm?god var den. Ingen aning?vi hittade en påse i vår frys J
Anneli: Haha?jasså du är ute och cyklar, tur att det inte kommit någon snö ännu då ;) Handduken är från Serholt och köpt på Village. Nog dags att byta ut till en juligare variant, men det får bli i andra pysslingsomgången.

2006-12-07 @ 13:32:19
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: Vildangel

Vad fint du har gjort det, julstämningen tar sig fram hela vägen ända hem till mig oxå genom datorn. :-)
//V

2006-12-07 @ 15:38:26
URL: http://vildangel.blogg.se
Skickat och skrivet av: Camilla

Nu e det jul här i vårt hus.. *hoppar över några rader* Malin i ring dansar omrking dansar omrking.. *nynnar* Kanske dansar du inte i ring.. Men, omkring med kameran i högsta hugg och runt i alla rum :D Trevliga och mysiga bilder :D

2006-12-07 @ 16:39:02
URL: http://camilla.hopto.org
Skickat och skrivet av: Nilla

Vad fint ni har det!
Trevlig helg!

2006-12-08 @ 10:04:22
URL: http://tankebubblor.blogg.se/

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback