Peperomia

Våra blommor i köksfönstret gillade inte solen lika mycket som mig. Blev att inhandla nya växter. Sambon hittade dessa på Plantagen som även jag gillade skarpt. Har aldrig sett sorten innan vad jag vet. Får hoppas på att de ska trivas bättre. Enligt skötselråden ska de iallafall vara tåliga och lättskötta växter.

Peperomia tillhör familjen Piperaceae, pepparväxter. Ursprung: Mellan- och Sydamerika samt Västindien. Trivs bäst på en ljus växtplats, men ska skyddas mot den starkaste solen. Klarar även att stå på mörkare platser. Den är en succulent och tål därför torka bra och vill inte övervattnas.

peperomia
Foto: mrsmalinski


Kommentarer
Skickat och skrivet av: Vicke

Jättefina blommor, härligt med olika gröna nyanser:)

Skickat och skrivet av: Cia

kul med lite ovanliga krukväxter, själv har jag haft ut nästan alla växter. har bara en stor murgröna och 5 orkideer (varav 3 blommar)kvar inne. sen får vi se när hösten kommer vilka som vill komma in igen

2006-07-19 @ 22:20:07
URL: http://hemmabra.blogg.se
Skickat och skrivet av: saravillfara

Häftig!
Och skulle det bli för stark sol även för dessa, har du ju en utmärkt ursäkt att pyssla på med något fint insynsskydd, som tar bort de skarpa solstrålarna. ;)

2006-07-20 @ 09:56:51
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Malin

Cia: Härligt för växterna att få komma ut! Då blir det fräscht med lite nya växter till hösten då kanske?!
Sara: Ja precis! Tror dock inte jag hinnermed så mkt pyssel dessvärre :( Dagarna går ju såå fort. Det ska hinnas med kalas, grillning och golf innan vi åker till västkusten på måndag. Får hoppas att de klarar sig ändå :)

2006-07-21 @ 13:30:13
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: anna.a

åhh..jag gillar också de där blommorna..har dock inte sett dem på ett tag, men nu så blev jag genast sugen på att köpa några själv..ha det gott!/anna.a

2006-07-22 @ 00:44:20
URL: http://dromhem.blogg.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback