Eero Koivisto

Förra veckan var jag på en mycket intressant föreläsning med arkitekten och formgivaren Eero Koivisto. Eero brukar vanligtvis inte tacka ja till att hålla föreläsningar, men hade sedan tidigare lovat en av medlemmarna i Örebro läns reginalförening i Svensk Form att föreläsa i Örebro. Som tur var håller han vad han lovar och kom hit och berättade och inspirerade oss i några timmar.

Eero Koivisto är en av arkitekterna i Claesson/Koivisto/Rune. Allt sedan studietiden på Konstfack i början av 90-talet har Eero Koivisto arbetat tillsammans med Mårten Claesson och Ola Rune.

eero1
Bild 1: Eero Koivisto
Bild 2: Fåtöljen Pebbles för italienska Cappellini
Bild 3: För japanska möbelföretaget E & Y har Koivisto och Rune gjort den snurrande golvstolen Dodo med ryggstöd och allastningsyta, specialutformad för golvsittande japaner.
Bild 4: Supermöbeln Luna för Dune.
Bild 5: Salt och pepparkar för De Vecchi för de tråkiga middagar.
Bild 6: Tyget Metroplois för Väveriet. Idén till mönsterdesignen är taget från några av världens städer.

Kontorets största och mest uppmärksammade byggnad är kulturhuset Sfera-building i Kyoto i Japan, en privat institution med konstgallerier och designbutik. Den helt släta glasfasaden är belagd med lövtunn titanplåt. Metallhöljet är genombrutet av ett bladmönster (se nedersta bilden).
Översta bilden är från Svenska ambassaden i Berlin.

eero2
Foton från www.claesson-koivisto-rune.se


Kommentarer
Skickat och skrivet av: Anonym

CKR är en av mina favoriter. Bordet Arc står på önskelistan.

Åh, tänk om jag hade varit med på den föreläsningen. :-)

2006-10-23 @ 22:36:23
Skickat och skrivet av: LoX

Jag blir galen!! Jag tappar mitt namn stup i kvarten. :-)

Skickat och skrivet av: Vicke

Vad kul föreläsning:)

2006-10-23 @ 22:45:25
URL: http://www.vickes.blogg.se
Skickat och skrivet av: Saga

Oj så kul det måste vara att få lyssna till en så intessant människa som Eero! Jag gillar tyget, det är ett nytt mönster för mig.
Kram och god natt!

2006-10-23 @ 22:52:08
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Skickat och skrivet av: Anneli

Men gud så intressant att få gå på en sån föreläsning:) Nu blir jag riktigt avundsjuk....
Den trion går inte av för hackor:)

2006-10-23 @ 23:26:29
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Skickat och skrivet av: saravillfara

Men du, hur häftig var inte den där fasaden!
Undrar vad maken skulle säga, om jag föreslog en liknande här hemma?
Lyckliga du, som fick lyssna till föreläsningen av honom. Förstår att det var intressant!

2006-10-23 @ 23:52:58
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: cleopethra

Åååh, så läckert med den stora röda möbeln. Man blir ju störtkär! Jag vill också gå på föreläsning med honom. (fast det är möbeln jag blev kär i)

2006-10-24 @ 12:49:57
URL: http://cleopethra.blogg.se
Skickat och skrivet av: Frida aka fd. Husmusen

Lyllos dig, en sån föreläsning skulle jag också vilja kunna gå på!

2006-10-24 @ 14:23:12
Skickat och skrivet av: Malin

CKR är verkligen jätteduktiga! Jag hade förmånen att få samarbeta tillsammans med dem då de hade designat Operakällarens nya cocktailbar.

2006-10-24 @ 21:09:30
URL: http://decor.webblogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Hade gärna tagit med er allihopa på föreläsningen!! Hade varit ett mycket trevligt sällskap! Ja blev jätteglad när jag fick reda på att han skulle komma hit till Örebro, så det fick jag ju inte missa. Alltid kul när det ordnas liknande aktiviteter.
Sara: Det skulle säkerligen bli ursnyggt! Men först lär du ta bort er befintliga fasad och sedan sätta glaspartier och sedan plåtarna därefter. En plåt tog 8 timmar att stansa så jag kan tänka mig att det inte är någon billig historia. Ärligt talat tror jag maken din skulle trilla av stolen om du berättade ;)
Malin: Lyllos dig! Måste ha varit en upplevelse!

2006-10-24 @ 21:33:57
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: Tekla

Vilken spännande design.

2006-10-25 @ 21:21:33
URL: http://tekla.wordpress.com

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback