Får jag lov att presentera....

.....LUCCA! 
Känner ni igen staden sedan tidigare så har ni förmodligen sett  "
Lucca i mitt hjärta" av Flitiga Myran.

Lucca är staden i norra Toscana som vi hade vår fasta punkt under vår semestervecka i Italien.
Staden ligger ca 3 mil nordost om Pisa och drygt 7 mil väster om Florens.
I motsats till andra toscanska bergsstäder är Lucca platt och cyklisterna många.
Tvärtemot Anneli satte vi oss ner i många timmar och njöt i solskenet på en uteservering på Piazza del Mercatro (på första bilderna) innan vi gick upp i det medeltida tornet Torre dei Guinigi. Vi laddade  med energi för att gå upp till takträdgården där det växer stenekar, som finns på taket  uppe på det 41 meter höga försvarstornet.
Luccas märkliga katedral San Martino ha en asymmetrisk framsida som kolliderar med kampanilen (försvarstornet till höger i bilden på nedersta vänstra fotot).
Piazza Napoleone är ett torg döpt efter Napoleon, vars syster Elisa Baciocchi härskade över Lucca (1805-1815).

Lucca
Foto: mrsmalinski

Lucca omges av en stilfull och kraftig stadsmur i rött tegel från 1500-talet, avsedd både till prydnad och försvar. Vilken bidrar till stadens speciella karaktär. Muren hör till Europas bäst bevarade i renässansstil.
Om man vill ha en överblick över staden är det ypperligt att ta en promenad eller cykeltur uppe på muren.
Själv hade jag tänkt ta en morgonpromenad längs den 4,2 km långa muren varje morgon. Tyvärr var sängen lite för skön några morgnar (eller kanske flertal) för att jag skulle orka upp tidigare för att hinna med den 5 km långa promenaden från hotellet och på muren. Var iallafall duktig tre av sju mornar. Får väl säga att de andra dagarna promenerades det en hel del ändå. Vi var ju tvungen att utforska varenda gata i staden och varenda affär :) Tyvärr är inte min eller sambons plånböcker tillräckligt stora för att kunna utföra en hejdlös shopping då många (läs flesta) butikerna sålde dyra designkläder och accessoarer.

Muren
Foto: mrsmalinski

Vill till sist tacka Anneli för det utomordentliga tipset om Lucca. Utan dina fantastiska inlägg hade nog inte våra vägar lett dit. Tack!

Kommentarer
Skickat och skrivet av: LoX

Härliga bilder, härlig semester, härligt land! :-)

Tack för att du delar med dig av din semester. Blir än mer sugen nu att åka till Italien.

Skickat och skrivet av: Vicke

Håller med vilka vackra bilder och vilket härligt inlägg som gör att man vill resa dit:) *kramis*

2006-10-18 @ 22:59:30
URL: http://www.vickes.blogg.se
Skickat och skrivet av: saravillfara

Men så härligt det låter. Lite sådär romantiskt...!
Ja, det är bara att skriva upp Italien också på "Att-besöka-listan"!
Vilka fina bilder du tagit, jättekul att se!
Och så tycker jag verkligen att du gjorde rätt i att ligga kvar i sängen några av mornarna åtminstonde :)

2006-10-18 @ 23:40:31
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Camilla

Låter som en härlig resa :)

2006-10-19 @ 13:37:19
URL: http://camilla.hopto.org
Skickat och skrivet av: Anna

Och jag vill tacka både dig och Anneli för att ni presenterat Lucca och fått oss andra att vilja åka dit! Visst är Italien underbart!

2006-10-19 @ 15:27:34
URL: http://oklarheter.blogspot.com
Skickat och skrivet av: Speja

Tack för din resebeskrivning. Jag vill också till Italien!!! Och tack för din kommentar vid mitt "sista" inlägg. Det värmde och här kommer jag fortfarande att titta in då och då - du är en av mina favoriter.
Speja

2006-10-19 @ 16:21:29
URL: http://www.speja.blogg.se
Skickat och skrivet av: Anneli

Kära nån vad jag längtar tillbaka....känner igen varenda bild. Ni verkar ha haft det bra. Men inte ska du tacka mig, jag är helt överväldigad över du och din man bestämde er för att åka till Lucca efter att jag skrivit om det. DET vill JAG tacka för!! Bodde ni bra? Åt ni hos Leo?

2006-10-19 @ 20:04:19
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Härligt att ni blir inspirerade att åka dit! Själv är jag helt frälst i Italien!
Speja: Trevligt att du kommer kika in här ibland! Du är mer än gärna välkommen!!
Anneli: Jo såklart jag vill tacka dig!! Vi bodde ganska enkelt men rent och fräscht precis strax utanför muren. Helt ok! Vi skulle såklart äta hos Leo men den dagen vi planerade hade de stängt när vi kom dit :( Så går det när man inte kollar upp innan. Så tyvärr hann vi inte med det :( Hittade istället en annan restaurang i närheten där maten var jättegod så vi var inte så ledsna (vi vet ju inte vad vi gick miste om).

2006-10-20 @ 13:07:51
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: Saga

Hoooo vad härligt ni låter att ha haft det!! Tänk så bra bloggvärlden kan vara ibland, Anneli var där, du blev lockad och for dit... och nu lockar du oss...
Jag blir så imponerad över hur inspirerande vi kan vara för varandra!!
Jag vill också dit!
Kramisar!

2006-10-20 @ 22:19:55
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Skickat och skrivet av: cleo

Häääärliga bilder. Jag vill också till Italien. :-)

2006-10-21 @ 13:01:11
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Anneli

Tack raring för din uppmuntrande kommentar hos mig:)

2006-10-22 @ 10:33:14
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Skickat och skrivet av: Frida

Ni verkar ha haft det bra!

2006-10-22 @ 18:50:44
Skickat och skrivet av: Abdulastrid

I am really impressed!!

2009-03-24 @ 09:24:47
URL: http://abdulastrid.3steps.com

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback