Stockholms nya stadsbibliotek

Den världsberömda byggnaden, stadsbiblioteket i Stockholm ritat av Gunnar Asplund räcker inte till. Stockholm växer och något måste göras. Stockholm stad har därför inbjudit till en arkitekttävling för att även i framtiden kunna erbjuda stadens invånare en fungerande publik och offentlig byggnad. En tillbyggnad till Stockholms stadsbibliotek.

Juryn för arkitekttävlingen om
Stockholms nya stadsbibliotek har nu tagit ut sex bidrag utav de 1100 inlämnade förslagen. Förslagen som valts är enligt ordning i bildserien:
1. Nosce te ipsum - Det nuvarnade bibliotekets tre annex får stå kvar och ytterligare ett byggs till. Det fjärde annexet är sammanbyggt med en hög byggnad en bit bort från Asplunds bibliotek.
2. Delphinium - En lamellbyggnad sträcker sig upp på berget, och en rundad byggnad bygger ihop det nya och det gamla biblioteket, med ett uterum i rundeln.
3. Cut - Det nya biblioteket är inbyggt i berget, fullt genomförbart enligt juryn. Entrén ligger vid ett nytt torg.
4. The book hill - Ett mål med byggnaden är att göra berget i bakgrunden. Observatorielunden och hela byggnaden blir en slingrande promenadväg.
5. Dikthörnan - Ett av få bidrag som ger en ny fasad mot Sveavägen. Det nya biblioteket hamnar i rät vinkel mot Asplunds ursprungsbibliotek.
6. Blanket - Byggd som en konstgjord avslutning på den naturliga åsen bakom Asplunds bibliotek.

Nya Biblioteket
Foto: Stockholms stad

Kommentarer
Skickat och skrivet av: saravillfara

Nu du, ser jag nog vad som har hänt här. Du har ju fått en ny egen bild på plats överst i bloggen, bra jobbat!! Vad snyggt det blev!

Skickat och skrivet av: Camilla

Spännande tävling! :D
Och vad snyggt du fått här *tummen upp*

2007-02-12 @ 08:20:06
URL: http://camilla.hopto.org
Skickat och skrivet av: Pernilla

Heey.. det händer grejer på sidan..
Tävlingen.. ja det var en hög med massa knepiga byggnade.. vet inte om någon direkt föll mig i smaken.. tur den e som baken då! ;-)
kram

2007-02-12 @ 09:50:39
URL: http://www.perlan.org
Skickat och skrivet av: cleo

Åh, ser läckert ut, tycker jag. :-)

2007-02-12 @ 14:43:08
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Skickat och skrivet av: cleo

Både biblioteket och Din nya design på bloggsidan! :-)

2007-02-12 @ 14:43:44
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Skickat och skrivet av: Vicke

WOW vilken snygg ny header du har på din sida!! Superfint :D
Kram

2007-02-12 @ 17:04:11
URL: http://www.vickes.blogg.se
Skickat och skrivet av: Malin

Sara: Ja jag lyckades till slut efter en massa svordomar och avslitet hår :)
Camilla: Tack :) Ja äntligen fick jag till det. Nu är bara frågan hur jag ska ha det...ska suga på det ett tag så får vi se om det blir fler förändringar.
Pernilla: Japp, tillslut kom jag på hur jag skulle göra, eller var det en slump? ;) Jasså du gillade inte förslagen ;) Ja smaken är ju som baken :) Själv tycker jag The book hill och Blanket smälter in bra i omgivningen så de skulle jag rösta på (om jag fick :). Kram!
Cleo: Tack! :)
Vicke: Tack rara du! Kram!

2007-02-12 @ 21:48:38
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Skickat och skrivet av: Anneli

Det ska bli oerhört spännande att se vad det blir till slut. Tyvärr kan jag tycka är Stockholm en feg stad vad beträffar nybyggnation, det brukar sluta med en tummetott. Nån feg kompromiss som ingen gillar.
Jag önskar att man skulle våga lite mer som i Köpenhamn eller Amsterdam. Bra inlägg!

2007-02-13 @ 00:36:34
URL: http://flitigamyran.blogg.se

Kommentera mer än gärna inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig snälla?

Din e-postadress:
URL:

Din kommentar:

Trackback